Wskaźnik Index CX – czym jest, jak działa i dlaczego warto go wdrożyć?
Badania pokazują, że:
- firmy nastawione na potrzeby klienta są o 60% bardziej rentowne niż organizacje skupione na produktach
- zapewnianie pozytywnych doświadczeń zmniejsza koszty obsługi klienta nawet o 33%;
- klienci, którzy doświadczają pozytywnych emocji w relacji z firmą, wydają o 140% więcej niż ci, którzy nie przeżywają tego rodzaju uczuć podczas kontaktu z marką.
Budowanie doświadczeń klienta nie jest już jedną z możliwości – stało się koniecznością. Pamiętaj, że wpisanie customer experience w DNA marki jest wymagającym i długotrwałym procesem.
Jakie wyzwania napotykają firmy wdrażające customer experience management (CEM)?
- Zrozumienie klienta
- poznanie dokładnych potrzeb, oczekiwań i preferencji klientów może być trudne, zwłaszcza w wypadku firm kierujących swoje produkty/usługi do różnorodnych grup konsumentów – w wielu sytuacjach wymaga to skorzystania ze wsparcia ekspertów z zewnątrz;
- firmom często brakuje wiedzy i doświadczenia w kwestii tego, jak pozyskiwać dane rynkowe, przeprowadzać badania klientów i analizować płynące z nich wnioski.
- Zbieranie i analizowanie danych
- CEM to proces ciągłego doskonalenia – firmy powinny stale monitorować zmiany w zachowaniach i preferencjach klientów, a także na bieżąco na nie reagować, to zaś wymaga elastyczności i zdolności adaptacji do nowych warunków; nasze doświadczenie wskazuje, że praktyka ciągłego zbierania i odpowiedniego analizowania insightów klientowskich nie należy do zestawu powszechnych praktyk wielu organizacji;
- bardzo często strategiczne decyzje biznesowe są podejmowane na podstawie przeczucia jednej osoby, a nie po dokonaniu solidnej analizy danych;
- duża ilość dostępnych danych z bardzo różnych źródeł powoduje, że pracownicy nie są w stanie ocenić, które informacje są szczególnie istotne, a które mają mniejsze znaczenie dla strategii biznesowej organizacji.
- Kompetencje CX
- wiele organizacji nie przygotowało strategii CX ani nie zadbało o procesy wewnętrzne i klarowne przypisanie odpowiedzialności za poszczególne obszary działań CX;
- wdrażanie strategii CEM wymaga współpracy między różnymi działami firmy, m.in. marketingu, obsługi klienta, sprzedaży czy IT. Badania pokazują, że zapewnienie efektywnej komunikacji i współpracy między działami jest bardzo dużym wyzwaniem dla większości organizacji.
- Brak pomiaru efektów biznesowych wdrażanych działań
- mierzenie skuteczności strategii CEM bywa trudne, gdyż tradycyjne miary finansowe nie zawsze odzwierciedlają całościowy wpływ poprawy doświadczeń klientów na długoterminowy sukces firmy;
- wiele firm nie wdrożyło żadnych wskaźników KPI, które umożliwiają zarządzanie doświadczeniami klientów i monitorowanie wdrażanych inicjatyw z dziedziny CX.
- Ograniczające narzędzia i system IT
- wybór odpowiednich narzędzi technologicznych do zbierania, analizy i zarządzania danymi o klientach jest bardzo trudny;
- wdrożenie systemu i szkolenie pracowników w dziedzinie jego obsługi jest kosztowne oraz czasochłonne.
Jak zarządzać doświadczeniami klientów?
Proces sprawnego zarządzania doświadczeniami klientów wymaga czasu, uwagi i wysiłku. Organizacje nie opanowują umiejętności budowania doświadczeń klienta z dnia na dzień.
Nasze badania przeprowadzone w 1000 polskich przedsiębiorstw i ponad 300 zrealizowanych projektów pokazują, że firmy przechodzą pięć etapów dojrzałości CX: podstawowy, początkujący, ustrukturyzowany, zaawansowany i klientocentryczny. W ten sposób stopniowo budują swoje kompetencje w zakresie CX i kulturę klientocentryczności.
W określeniu, jakie inicjatywy należy wdrożyć, żeby rozwinąć klientocentryczne kompetencje organizacji, pomagają Audyt CX i miara Index CX.
Metodologia Index CX
Wskaźnik Index CX powstał na bazie jakościowych i ilościowych badań ponad 1000 małych, średnich i dużych firm działających w 20 różnych branżach.
Badania i obserwacja firm pozwoliły nam na zidentyfikowanie kluczowych elementów, które wyróżniają skuteczne organizacje zorientowane na doświadczenia klienta na tle tych słabo radzących sobie z odpowiadaniem na potrzeby konsumentów.
Index CX pozwala mierzyć poziom klientocentryczności organizacji. Jest to miara wewnętrzna – firmy dokonują samooceny dojrzałości w zakresie CX, analizując sześć strategicznych obszarów:
- strategia i kultura,
- zrozumienie klienta
- ludzie i umiejętności,
- metodologia i proces,
- narzędzia i systemy,
- pomiar.
Wskaźnik Index CX określa poziom dojrzałości firmy na pięciostopniowej skali. By uzyskać wynik, należy odpowiedzieć na 53 pytań weryfikujących działania z zakresu customer experience badanej organizacji.
Wynik Index CX jest prezentowany w odniesieniu do firm z tej samej branży lub o podobnym rozmiarze. To pozwala dostrzec pozycję organizacji na tle rzeczywistej i adekwatnej konkurencji.
Wraz z wynikiem Index CX firmy otrzymują raport z Audytu CX, który omawia wyniki i wskazuje najlepsze praktyki oraz konkretne działania, które firma powinna podjąć, by rozwijać się w dziedzinie customer experience.
Dlaczego warto wdrożyć Index CX?
- W odróżnieniu od miar typu NPS, CSAT lub CES Index CX jest miarą , która zapewnia narzędzia do rozwijania kompetencji CX wewnątrz organizacji – raport z Audytu CX prezentuje szczegółowy obraz dojrzałości organizacji w sześciu strategicznych obszarach CX, wskazując, jakie konkretne działania firma powinna podjąć, żeby wzmocnić klientocentryczność.
- Rekomendacje działań pozwalają odróżnić to, co szczególnie ważne dla przyszłości firmy, od inicjatyw, które nie są istotne na danym etapie rozwoju organizacji – audyt CX pokazuje mocne strony i słabości marki wraz z proponowanymi działaniami, które warto wdrożyć, by wzmacniać kompetencje i kulturę CX w sposób systematyczny i przynoszący wymierne korzyści.
- Index CX pozwala mierzyć poziom klientocentryczności zarówno w wymiarze ogólnym, jak i w opisanych wyżej sześciu strategicznych obszarach. Dzięki temu możemy monitorować jeden wskaźnik i określić, którzy pracownicy są odpowiedzialni za jego wynik, a także zarządzać kluczowymi interesariuszami w firmie.
- Index CX jest miarą zestandaryzowaną – umożliwia porównywanie wyników z wynikami innych firm o podobnym profilu, a co za tym idzie – pozwala poznać realną pozycję firmy na rynku.
- Index CX jest łatwo dostępny i pozwala szybko poznać wartość wskaźnika – nie wymaga badań zewnętrznych, daje natychmiastową informację zwrotną.
Co zrobić, żeby poznać Index CX Twojej firmy?
Miarę Index CX możesz poznać dzięki trzem prostym krokom:
- Kup Audyt CX na stronie internetowej – od razu po zakupie otrzymasz link do logowania do systemu CX Institute.
- Odpowiedz na 60 pytań dotyczących sześciu strategicznych obszarów CX.
- Uzyskaj wynik Index CX oraz pełen raport z wynikami i rekomendowanymi działaniami.
Jak używać Audytu CX?
Audyt CX możesz wykonać na kilka opisanych niżej sposobów.
- Samoocena – samodzielnie wypełnij ankietę i zidentyfikuj największe wyzwania CX w Twojej organizacji; możesz to także zrobić wspólnie z innymi działami i jednostkami biznesowymi;
- Audyt CX 360 rozszerza analizę o głos pracowników i klientów:
- ocena z perspektywy pracowników – zaproś współpracowników do dokonania oceny, poznaj ich opinie i porównaj wyniki uzyskane w różnych działach organizacji;
- ocena z perspektywy klienta – włącz do raportu ocenę konsumentów i dowiedz się, czy podejmowane przez Was wysiłki są zauważane przez klientów.
- Uzyskaj zobiektywizowaną ocenę dzięki Audytowi CX 360 – na jej podstawie określisz obszary wymagające zmiany i poprawy działania, a także te pozytywnie wpływające na relacje organizacji z klientami.
- Cykliczna ocena 360 – śledź postępy i powtarzaj test co 3–6 miesięcy, aby monitorować zmiany w firmie i identyfikować obszary, na których chcesz się skoncentrować; pozwoli Ci to skutecznie zarządzać procesem rozwoju kompetencji z zakresu CX w Twojej organizacji i zaangażować w ten proces wybranych interesariuszy.
Z Audytem CX rozwiniesz swoją firmę, gdyż umożliwi Ci on:
- Przełożenie właściwej strategii na spójny zestaw doświadczeń klienta opracowany przez wszystkie działy w firmie.
- Identyfikowanie i ustalanie priorytetowych działań – dzięki temu wszystkie działy w firmie będą pracować na rzecz jednego wspólnego celu z zakresu CX.
- Definiowanie, przydzielanie i zarządzanie właściwymi ludźmi w taki sposób, aby umożliwić firmie realizację strategii CX.
Index CX to narzędzie odpowiednie dla firm, które chcą mierzyć poziom klientocentryczności w sposób ustrukturyzowany i zależy im na zaangażowaniu całej organizacji w budowanie wartości oferowanej klientom. Warto włączyć Index CX do listy key performance indicators (KPI) organizacji.